Koncert pieśni Wacława Geigera - 7.12.2023
Szanowni Państwo, serdecznie zapraszam na koncert pieśni Wacława Geigera, który odbędzie się 7.12.2023, we czwartek, o godz. 18.00 w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu Pieśni Wacława Geigera „A kie jo se zagrom” w wykonaniu Katarzyny Wiwer – sopran wraz z The Time Quartet.
Organizator Fundacja Kulturalny Szlak
Partner Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu
Projekt realizowany ze środków Województwa Małopolskiego oraz Miasta Nowy Targ
Wstęp wolny.
Następnego dnia 8.12.2023 ten sam program zostanie powtórzony w pałacu Żeleńskich w Grodkowicach (powiat wielicki), także o godzinie 18. Jeśli to będzie dla Państw alternatywa, równie serdecznie zapraszamy.
Wacław Geiger (1907-1988) urodził się w Krakowie, w czasie i wojny światowej mieszkał w Zakopanem, a potem studiował w Instytucie Muzycznym w Krakowie oraz konserwatorium krakowskiego Towarzystwa Muzycznego. Po ii wojnie był pierwszym kierownikiem muzycznym rozgłośni Polskiego Radia w Krakowie, a później także prowadził orkiestrę symfoniczną w Częstochowie, orkiestrę operetki w Warszawie, Lublinie i orkiestrę w Białymstoku, aż powrócił do Zakopanego, gdzie był animatorem życia muzycznego (m.in. był założycielem Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego) i nauczycielem śpiewu, wiele też komponował, szczególnie do tekstów poetyckich w gwarze podhalańskiej, działał, pracował i uczył również w Nowym Targu. Zmarł w Zakopanem, jest pochowany na cmentarzu na Pęksowym Brzyzku. Od 2022 roku Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ogranowej i Kameralnej nosi jego imię.
Właśnie te pieśni są głównym punktem koncertu. Pisane są do poetyckich tekstów autorstwa Jana Mazura, Hanki Nowobielskiej, Anieli Gut-Stapińskiej oraz Tadeusza Staicha. Pieśni napisane są w oryginale na fortepian, a idea ich wykonania z kwartetem smyczkowym zrodziła się po koncertowym wykonaniu kilku z nich, gdzie muzyka w aranżacji na kwartet smyczkowy zespołu The Time Quartet zabrzmiała wyjątkowo plastycznie i wspaniale komponowała się z głosem. W takim opracowaniu szczególnie pięknie brzmią fragmenty wykorzystujące motywy góralskie, które jak wiadomo nieodłącznie związane są z dźwiękiem instrumentów smyczkowych. Koncert jest zupełnie nowym spojrzeniem na te piękne i oryginalne pieśni, umożliwiającym ich powrót na estradę koncertową w nowej szacie brzmieniowej. Program prezentuje ciekawy przykład asymilacji elementów kultury góralskiej w sztuce wysokiej, reprezentując równocześnie ważny wycinek historii pieśni polskiej.
Program koncertowy Wacław Geiger „A kie jo se zagrom” – pieśni do wierszy góralskich & muzyka kameralna zawiera również nieznane utwory kameralne Wacława Geigera, które zostały odtworzone oraz zaaranżowane na kwartet smyczkowy na podstawie rękopisów znajdujących się w prywatnym archiwum córki kompozytora Joanny Geiger, przekazanym do Biblioteki Narodowej w Warszawie. Spośród nich w programie znalazły się cztery utwory: Parafraza kołysanki góralskiej z wariacjami, Żal ze szczęściem, Szczęście oraz Valse Triste. Będzie również niespodzianka.
Katarzyna Wiwer, śpiewaczka i propagatorka kultury, tłumaczka książki „Historia śpiewu”, pedagog śpiewu, jest absolwentką wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi niezwykle aktywną działalność koncertową, w której poczesne miejsce zajmuje muzyka dawna od średniowiecza po barok, ale także pieśń z różnych epok i miejsc pochodzenia. Oprócz standardowego repertuaru pieśni Schuberta, Chopina, Szymanowskiego czy Rodriga, eksploruje również mniej znany repertuar odkrywając zapomniane perły – pieśni Ogińskiego, kompozytorów młodopolskich, jak Wertheim, Raczyński, czy Gablenz, pieśni Wacława Geigera, aranżacje pieśni szkockich, aż po utwory pisane specjalnie dla niej.
W swoim portfolio posiada wiele autorskich recitali i programów koncertowych, których temat spaja sztukę słowa i muzyki w intrygującą całość. W programach tych śpiewaczka współpracuje ze znakomitymi muzykami kameralistami, jak Andrzej Zawisza, Irena Davidson, Agnieszka Kaczmarek-Bialic, Henryk Kasperczak, Marek Szlezer, czy Michał Rot. Ma na swoim koncie wiele prawykonań, zarówno utworów nowych, jak i pierwszych, czasem po setkach lat, współczesnych wykonań utworów z dziedziny muzyki dawnej (m.in. archiwalia jasnogórskie, podolinieckie, staniąteckie i inne).
Współpracuje również z wieloma zespołami m.in: Donne Armoniche, Lute Duo, Flores Rosarum, Polską Orkiestrą XVIII wieku, The Time Quartet, Celtic Triangle, Capella Cracoviensis, Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną, Ars Antiqua Austria. Śpiewaczka koncertowała na licznych festiwalach m.in.: Muzyka w starym Krakowie, Banchetto Musicale w Wilnie, Salezjańskie Lato w Przemyślu, Kolory Polski, Perła Baroku w Kobyłce, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Barok na Spiszu, „Fide et Amore” w Żorach, Festiwal Muzyki Organowej w Leżajsku, Muzyka nad Zdrojami w Szczawnicy, Barok na Spiszu, Kromer Biecz Festival, Festiwal muzyki jednogłosowej w Płocku, Chanterelle Festiwal, Cithara Sanctorum Silesia, Wawel o zmierzchu oraz Wieczorach Wawelskich i koncertach na Zamku Królewskim w Warszawie.
W 2021 roku ukazała się na rynku polskim znakomita książka Johna Pottera i Neila Sorrella „Historia śpiewu” w jej przekładzie (wydawnictwo Astraia, Kraków).
Kwartet smyczkowy The Time Quartet jest to jeden z najciekawszych polskich zespołów kameralnych łączących brzmienia klasyczne z jazzem i rozrywką.
W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej kwartet współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami: Andrzej Jagodziński Trio, Michał Tokaj, Grażyna Auguścik, Henryk Miśkiewicz, Maciej „Trifonidis” Bielawski, Agnieszka Wilczyńska – z którą nagrali płytę „Tutaj mieszkam” (płyta ta w 2016 r. otrzymała nagrodę Fryderyka za fonograficzny debiut roku jazz), Mietek Szcześniak – w ramach trasy koncertowej z programem „Nierówni” razem z Marcinem Pospieszalskim, Krzysztofem Herdzinem i Paulinho Garcia oraz Bartosz Gliniak – którego muzykę do filmów regularnie nagrywają. Są założycielami i tworzą podstawę studyjnej orkiestry Melanidis Orchestra, z którą nagrali muzykę do 7 polskich i zagranicznych filmów.
Uczestniczyli w polskich i międzynarodowych festiwalach m.in. w XXXI Silesian Jazz Meeting w Rybniku, XXIII Jazz Standard’s Festival w Siedlcach, Festiwalu „Dwa Brzegi” w Kazimierzu, Festiwalu Wojciecha Młynarskiego w Sopocie, Festiwalu 3 Oktawy w Ełku, IX Festiwalu Przyjemności Muzycznych w Ostrzycach, XXI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chrześcijańskiej Gospel w Gniewie. Kwartet wykonał ponad kilkaset koncertów w kraju i za granicą dla takich instytucji jak: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Kaszubska, Filharmonia Podkarpacka, RMF Classic, Polska Akademia Nauk, Bemowskie Centrum Kultury, Dom Kultury Kadr, Bielskie Centrum Kultury w Bielsko Białej, Staromiejski Dom Kultury, PROM Kultury Saska Kępa, Bielański Ośrodek Kultury, Ratusz Bemowo, Centralna Biblioteka Rolnicza, Teatr Polonia, Teatr Żydowski, Teatr Szekspirowski w Gdańsku, Galeria Katarzyny Napiórkowskiej, Galeria Porczyńskich, Pałac Belwederski, Łazienki Królewskie w Warszawie, PKN Orlen, J.A. Szałas, Hansgrohe, Bayer Polska sp. z o.o., Vattenfal Heat Poland, ABB, Unipress, Hotel Intercontinental, Hotel Radison, Hotel Mariott i wielu innych. Muzycy The Time Quartet współpracują także z Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Zespołem Tango Fuerte, Zespołem Hashtag Ensemble, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego oraz 3275 kg Orchestra.